صادرات ۱۷ میلیون دلار سفال از همدان . ما چند دلار؟!

دسته: اقتصادي
۲ دیدگاه
سه شنبه - ۲۷ فروردین ۱۳۹۲

همیشه به خود بالیده ایم که یکی از مراکز اصلی تولید سفال در ایران با سابقه ۷ هزار سال هستیم. اما این هنر کی تبدیل به صنعت سود آور میشود فقط در بحث های محفلی و تبلیغات انتخاباتی می توان نشانی از آن یافت! سفال لاله چین همدان با یک مدیریت خوب رکورد زده اما ما همچنان  به دو مغازه آقای توسلی و  ترابی اکتفا کرده ایم.

گاهی هنر ضد عقل می شود . زیبایی دستان یک هنرمند اگر با ثروت و مدیریت همراه نشود فقط یک  مخدر است که در  مواقع سختی و مشکلات  آرامش بخش باشد. گویی هنر سفال مند ما هم در همان حد یک مخدر مانده که این ور و آن ور قیافه بگیریم و به این هنر مردمان کویر بنازیم.  اما   فرق مدیر ومدیریت  خوب  را می شود در اینجا بهتر فهمید.

در حالی که ما از نابودی این هنر صحبت می کنیم  همدانی ها  بعد از چند سال تلاش حالا  دارند از این هنرشان نان درست و حسابی می خورند . نوش جانشان. خبر مربوط به این صادرات  سفال در زیر مطالعه نمایید و کمی  از حال خود نگران تر باشیم .

////

علیرضا ایزدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اینکه لاله‌جین همچنان پایتخت سفال و سرامیک ایران است، افزود: در سال گذشته سفال در صادرات پیشتاز بود و همین می‌تواند بر ارزش این صنایع‌ دستی فاخر همدان صحه بگذارد.

وی از صادرات بیش از ۱۷ میلیون دلاری سفال و سرامیک در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۹۱ سفال و سرامیک همدان با صادرات ۱۷ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۴۶۶ دلار در امر صادرات پیشتاز بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان خاطرنشان کرد: سفال و سرامیک در اقلام متنوعی به کشورهای عراق، هلند، امارات، ترکیه، قطر، آلمان، ایتالیا، بلغارستان، دانمارک و کویت صادر می‌شود.

به گفته وی، در سال گذشته ۳ میلیون و ۷۱۵ هزار و ۲۷۰ تن سفال و سرامیک به کشورهای مختلف ارسال شده است.

ایزدی با اشاره به صادرات رسمی این صنایع‌دستی فاخر تولید لاله‌جین یادآور شد: ۱۴ میلیون و ۶۰۶ هزار و ۴۶۶ دلار سفال و سرامیک به صورت رسمی به کشورهای اروپایی ایتالیا، آلمان، بلغارستان، دانمارک، ترکیه و هلند و آسیایی امارات، عراق، کویت و قطر صادر شده است.

وی در پایان با بیان اینکه ۲ میلیون و ۷۵۳ هزار دلار سفال به شکل غیر رسمی صادر شده است، یادآور شد: در سال ۹۱، صادرات غیر رسمی سفال و سرامیک از مرزهای بندر گناوه، تهران، ایلام، باشماق و مهران به کشورهای امارات، هلند و عراق صورت گرفته است.

خبر مرتبط

با هنر سفال و هنرمندان کوزه گر

.

.


نوشته شده توسط:گنابادنیوز - 1916 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 1186
برچسب ها:
دیدگاه ها
تقوی سه شنبه 27 فروردین 1392 - 7:26 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

خبر فوری: برابر اخبار واصله پیرو مذاکرات صریح دکتر صادقی قاضی عالیرتبه استان و عضو ارشد حقوقدانان ایران با دکتر علی اکبر ولایتی در مشهد مقدس نامبرده به ائتلاف۱+۲ پیوست و حمایت قاطع خود را از این ائتلاف اعلام نمود.

afas شنبه 31 فروردین 1392 - 9:00 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

اسامی کاندیداهای شورا در گناباد: hezbolah.net