یک کارشناس کشاورزی : پیازهای مزارعی که آلودگی آنها به کنه محرز میباشد جهت احداث مزارع جدید استفاده نشود

دسته: کشاورزی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۳ مهر ۱۳۹۴

zaferan1 (1)یک کارشناس کشاورزی گفت : به هیچ عنوان از پیازهای مزارعی که آلودگی آنها به کنه محرز میباشد جهت احداث مزارع جدید استفاده نشود. مهندس مهدیه مدیرخازنی در گفتگو با خبرنگارگنابادنیوز افزود : جهت کاشت مزارع باید از پیازهایی با وزن بیش از ۸ گرم استفاده کرد و بهترین زمان کاشت حداکثر تا پایان خرداد ماه می باشد.
وی افزود : میزان پیاز استفاده شده در هر هکتار بین ۴ تا ۵ تن پیاز سالم می باشد و به کشاورزان توصیه می شود قبل از کاشت از کود دامی پوسیده استفاده نمایند.
این کارشناس کشاورزی تصریح کرد : عمق کاشت مناسب پیاز زعفران بین ۲۰تا ۲۵ سانتی متر میباشد و توصیه میشود مزارع به صورت ردیفی کاشته شوند و در هر ۱۰۰۰متر مربع حدود۵۰۰ کیلو پیاز سورت شده درشت وعاری از کنه استفاده شود.
مهندس مدیرخازنی خاطرنشان کرد : به هیچ عنوان از پیازهای مزارعی که آلودگی آنها به کنه محرز میباشد جهت احداث مزارع جدید استفاده نشود .بعلاوه ضدعفونی پیازها قبل از کاشت با سم کنه کش مناسب توصیه میشود.
وی در خصوص مسایل و مشکلات معمول در کشت زعفران گناباد که باعث کاهش عملکرد و افزایش هزینه تولید میشود گفت : یکی از مشکلاتی که در شهرستان وجود دارد کاشت دیرهنگام می باشد . در مزارعی که کاشت پیازتا اواسط آبان به تاخیر می افتد پیازها از خواب بیدار شده و گاها تا ۴ سانتی متر جوانه زده و سبز میشود و هنگام کاشت در زمین تعداد زیادی از این جوانه ها شکسته شده یا در اثر فشار در خاک کج مشود و همین مساله باعث کاشت دیرتر و ناموزون میشود.
مهدیه مدیرخازنی کاشت با تراکتور را یکی دیگر از مشکلات کاشت زعفران در گناباد دانست و افزود : علیرغم کاهش هزینه های کاشت توسط تراکتور ولی عمق کاشت یکنواخت نیست ودربرخی ۲۰ سانت و و برخی پیازها در عمق ۲۵ سانت کاشته میشود .در صورتی که در کاشت با کارگر و بوسیله بیل عمق کاشت رعایت شده و سبز شدن پیازها یکنواخت تر است.
این کارشناس کشاورزی در ادامه بیان داشت : پیاز زعفران باید طوری کاشته شود که نوک پیاز حتما به سمت بالا باشد و پیازهایی که نوک آنها به پایین یا اطراف باشد دیرو غیر یکنواخت سبز میشود .
وی استفاده از کود حیوانی فراوری شده را برای زعفران مناسب دانست و گفت : کود حیوانی تازه بذر علف هرز زیادی داشته و در زمان تجزیه شدن در زمین حرارت و گاز متان تولید میکند که برای پیاز زیان آور است .
مدیرخازنی در پایان اظهار داشت : در زمان فصل رشد گیاه حداقل ۵ مرتبه ابیاری در مزارع مناسب می باشد.


نوشته شده توسط:یاسر سالاری - 3522 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 705
برچسب ها:
دیدگاه ها