مراتع زیبد رتبه یک رویشگاه ریواس در خراسان رضوی / طرح مطالعاتی گیاه ریواس به گناباد ابلاغ نشده است + تصاویر

دسته: کشاورزی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

حسین چمنی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداریرئیس اداره منابع طبیعی گناباد گفت : کاهش ریواس در گناباد به دلیل کمبود بارندگی و خشکسالی های اخیر می باشد.
حسین چمنی دیسفانی در گفتگو با خبرنگار گنابادنیوز افزود: مجموع سطح رویشگاههای ریواس در شهرستان گناباد بالغ بر ۱۰ هزار هکتار بوده که از این مقدار ۵ هزار هکتار در روستای زیبد واقع شده است که بزرگترین و انبوهترین رویشگاه ریواس از لحاظ سطح و پراکنش گونه در استان خراسان رضوی می باشد.

وی ادامه داد : ریواس گیاهی بوته ای و پایا است که در غالب مناطق کوهستانی ایران شامل جنگلی و غیرجنگلی به ویژه در نواحی شیبدار کوهستانها و لابلای تخته سنگها به خوبی رشد می کند و بخاطر کاربردهای متنوع خوراکی و دارویی به صورت محدود درصنعت نیز کاربرد دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد افزود : خام خوری ریواس متداولترین نوع مصرف این گیاه معجزه گر است و از ساقه های آن در تهیه انواع خورشت ، کمپوت، مربا و شربت استفاده می شود همچنین ریواس دارای ویتامینهایAوCو املاح معدنی زیاد نظیر پتاسیم و کلسیم است.
چمنی اظهار کرد : کسانی که به امر جمع آوری ریواس اقدام می کنند غالبا از بن گیاه ساقه آن را در آورده و سعی می کنند پیش از اینکه در اثر شرایط فیزیکی وخشکی هوا ساقه ها آب خود را از دست دهند روی آنها را با خاک یا سنگ پوشانده و سپس جمع آوری و سریعا وارد بازار فروش کنند.
وی نزدیک بودن منطقه دشت ریواس به شهر ، متمرکز بودن مکان رویش ریواس در گناباد و برداشت راحت را از مزایای راه اندازی صنایع تبدیلی در شهرستان دانست .
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد در پایان خاطرنشان کرد : علی رغم پیگیری های صورت گرفته تا کنون طرح مطالعاتی دشت ریواس گناباد به شهرستان ابلاغ نشده است.
وی مزایای این طرح را در میزان تولید محصول، نحوه قطعه بندی و واگذاری عرصه ریواس به مردم اعلام کرد و افزود با این طرح، این گونه گرانبها گیاهی برای نسل آینده محفوظ مانده و پرورش آن توسعه یابد.

mfut_rivas4 tywj_13920226000023_photol u55h_9902-ed-c-11

ریواس گناباد1 ریواس گناباد2 ریواس گناباد3


نوشته شده توسط:یاسر سالاری - 3522 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 4232
برچسب ها:
دیدگاه ها